نمایش تصویری فواید خواب برای سلامت پوست

با دیدن این تصاویر متوجه تاثیر بی‌خوابی بر روی ظاهر پوست صورت می‌شوید.

نمایش تصویری: فواید بهره‌مندی از خواب زیبا

با دیدن این تصاویر متوجه تاثیر بی‌خوابی بر روی ظاهر پوست صورت می‌شوید.

۱- بهبود سریع‌تر پوست

خواب زیبا واقعیت دارد. پوست شما از ساعات خواب برای تسکین خود در آسیب روز استفاده می‌کند. وقتی چشم‌هایتان را روی هم می‌گذارید، پوست شما فرصت بهبود پیدا می‌کند. به همین دلیل است که ممکن است شما سرحال و قبراق از خواب بیدار شوید.

۲- آسیب کمتر

خواب بیشتر مساوی است با پوست شفاف‌تر. کمبود خواب می‌تواند منجر به استرس شود و همین امر دلیلی بر جوش‌های سرسیاه و کورک، حتی در سنین بزرگسالی است. در تحقیقی کارشناسان به این نتیجه رسیدند که دانشجویان به دلیل وجود استرس بیشتر، مخصوصاً در فصل امتحانات، آسیب بیشتری می‌بینند.

۳- چشمانی روشن‌تر

می‌خواهید چشمانتان بدرخشند؟ اجازه ندهید دایره‌های سیاه نور خود خودشان را مخفی کنند. دایره‌های سیاه اغلب در خانواده‌ها به ارث می‌رسد اما اگر به اندازۀ کافی چشمان خود را بسته نگه ندارید، تیره‌تر هم می‌شوند. برای مخفی کردن آنها، یک لایۀ نازک کرم چشم به عنوان پایۀ آرایش خود روی دایره‌های سیاه استعمال کنید. سپس با ضربات ملایم آن را پخش کنید و به اندازۀ نوک انگشت کانسیلر، که یکی-دو درجه روشن‌تر از رنگ پوست آن قسمت است، دور چشم بمالید.

۴- رنگ پوست یکدست

اگر تمام شب بیدار باشید، پوست شما رنگ‌پریده‌تر و لک‌دار است. خواب به بهبود جریان گردش خون در پوست کمک می‌کند. اگر از خواب بیدار شدید و دیدید که رنگ پوست شما یکدست نیست، از کرم زیرسازی استفاده کنید و آن را با پودر براق‌کننده (یا پودر سبزرنگ برای کاهش قرمزی) بپوشانید.

۵- “بهتر” به نظر می‌رسید

حتماً ممکن است شما دلتان بخواهد در حالی که هیچ انرژی ندارید به کار خود ادامه دهید اما دوستان، اعضای خانواده و همکاران شما متوجه آن خواهند شد. طی تحقیقاتی که در سوئد انجام شد از گروهی خواستند که به تصاویر کسانی که کم‌خوابی دارند و کسانی که از ۸ ساعت خواب برخوردار هستند نگاه بیندازند. افرادی که خوب خوابیده بودند، سالم‌تر، سرحال‌تر و جذاب‌تر بودند.

۶- از پف چشم سبقت بگیرید

شما به این دلیل با چشمان پف‌کرده از خواب بیدار می‌شوید که وقتی سر شما روی تخت در حالت صاف قرار گیرد، مایعات دورتادور آن جمع می‌شود. راهکار: با اضافه کردن چند بالش، سر خود را در تمام طول شب بالاتر از قلب قرار دهید. هنوز هم زیر چشمان کیسۀ متورمی وجود دارد؟ یکی-دو دقیقه تکه‌ای پارچۀ سرد را روی موضع قرار دهید.

۷- از نمک پرهیز کنید

اگر مثل جغد شب هستید و به دنبال میان‌وعده می‌گردید، به دنبال تکه‌ای میوه باشید. میان‌وعده‌های نمکی صورت شما را در اول صبح متورم می‌کنند. به این دلیل که غذاهای پرنمک مایعات را نگه می‌دارند و منجر به پف کردن چشم می‌شوند.

۸- آخر شب آب بنوشید

یک لیوان شراب ممکن است به شما آرامش دهد اما بیشتر احتمال دارد که صبح روز بعد با پوستی خشک و منافذ بزرگ و قابل مشاهده در آینه مواجه شوید. مصرف مشروبات را کنار بگذارید و به جای آن مقدار زیادی آب بنوشید. صبح‌ها، از تونری که شامل سولفات روی یا آلومینیوم است برای کوچک‌تر به نظر رسیدن منافذ استفاده کنید.

۹- برنامۀ روزانۀ عالی برای پوست

برای اینکه پوستی صاف و یکدست داشته باشید ابتدا با یک پاک‌کنندۀ ملایم برای پاک کردن آرایش، گریم و کثیفی‌ها شروع کنید. در مرحلۀ بعد، مرطوب‌کننده بزنید. برای اینکه نواحی نازک و ظریف را  در طول شب مرطوب نگه دارید، پزشک استفاده از گلیسیرین و چرب‌لب وازلینی را به شما توصیه می‌کند.

۱۰- حمام گرم

یکی از بهترین راه‌ها برای به خواب رفتن می‌تواند پوست شما را نیز بهبود ببخشد. قبل از خواب حمام گرم بگیرید؛ آن هم با تمام مخلفاتی مانند حباب، روغن و لایه‌بردار بدن. در این صورت می‌توانید کمی دمای بدن خود را بالا ببرید. وقتی دمای بدن شما کاهش پیدا می‌کند احساس خواب‌آلودگی به شما دست می‌دهد، مانند بعد از حمام کردن.

۱۱- رتینوئیدها شب‌ها بهتر عمل می‌کنند

رتینوئیدها یکی از محصولات پوست و حاوی ویتامین آ هستند. این مواد برای کاهش چروک یکی از استاندارد طلایی به شما می‌روند. از رتینوئید شب‌ها استفاده کنید زیرا پوست شما را حساس‌تر می‌کند. استفاده از رتینول در روز منجر به کاهش تحمل در برابر نور خورشید می‌شود و پوست شما را قرمز و لک‌دار می‌کند.

۱۲- برای چروک کمتر، هنگام خواب صورت را رو به بالا نگه دارید.

آیا دوست شما صورت بی‌عیب و نقصی دارد؟ ممکن است به پشت می‌‌خوابد. وقتی صورت خود را مستقیم روی بالش می‌گذارید منجر به بروز خطوط و چین روی پوست می‌شوید. این خطوط به مرور زمان دائمی می‌شوند. اگر نمی‌توانید در حالی که شکم به بالا است بخوابید، سعی کنید از ملافۀ ساتن استفاده کنید (یا حداقل روبالشی خود را ساتن کنید). این امر موجب می‌شود چروک‌های عجیبِ مربوط به خواب کمتر شود.

۱۳- انگشتان دست و پای خود را بشمارید!

ممکن است عادت شب‌هنگام شما تمرکز بر صورت باشد اما انگشتان دست و پای خود را هم نباید فراموش کنید. متخصصان پوست پیشنهاد می‌کنند که شب‌ها از کرم روغن شی (Shea Butter Cream) یا پماد ترمیم کننده روی دست و پا استفاده کنید. برای اینکه پای شما کرم را جذب کند با جوراب به رختخواب بروید.

منبع: گروه مترجمان آریا سلامت

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *